Παρασκευή 21 Ιουνίου 2013

Έκθεση κειμηλίων του Αγίου Όρους στο Παρίσι.

Έκθεση κειμηλίων του Αγίου Όρους στο Παρίσι.
«Le Mont Athos et l‘ Empire Byzantine -Trésors de la Sainte Montagne. Ο Άθως και η Βυζαντινή Αυτοκρατορία – Θησαυροί του Αγίου Όρους »
(Του μoν. Προδρόμου Γρηγοριάτου.  -Άγιον Όρος Καρυές 18-4-2009)
 
1) Οι λόγοι για  τους οποίους εξέρχονται τα κειμήλια.
Τα τελευταία χρόνια μετά την προσχώρηση της Ελλάδος στην Ευρωπαϊκή Ένωση διαφαίνεται μία τάση των Ευρωπαίων για την γνωριμία της Ορθοδόξου βιωτής, πίστεως και παραδόσεως. Ο Ρωμαιοκαθολικός ανθρωποκεντρισμός κούρασε και απομάκρυνε τους λαούς της Ευρώπης από την μυστική βιωτή και εμπειρία του Θεού, προσανατολίζοντας την ζωή μονομερώς στον οριζόντιο δρόμο της αγάπης προς τον κτιστό κόσμο, αμελώντας την κάθετη πορεία από την Γη προς τον Ουρανό, της αγάπης προς το Θεό. Η εν Χριστώ ζωή, στην πορεία της μέσα από την χώρα της αρχαίας Ελληνικής Αριστοτέλειας κουλτούρας του «Πάν μέτρον Άριστον», διατηρούσα τις δύο θεμελιώδεις εντολές της αγάπης προς τον Θεό και τον πλησίον σε συμμετρία, βρέθηκε μέχρι σήμερα να υπηρετεί και τους δύο αυτούς δρόμους στη χώρα μας. Ο άγνωστος στους πολλούς κάθετος δρόμος της μυστικής αναζήτησης και επικοινωνίας με τον Χριστό και Θεό, ο δρόμος της προσευχής, παρουσιάζεται με την έκθεση ως ζωντανή παράδοση των πρώτων χριστιανικών αιώνων, και έρχεται για να μας προβληματίσει.
 Ο Γαλλικός Λαός που διψά για τέχνη, το ωραίο, και την αναζήτηση της αλήθειας, μας χαροποιεί σήμερα με την ζεστασιά που υποδέχεται την Ελληνική παράδοση του Βυζαντίου, που και είναι καθολική παράδοση όλης της Ευρώπης πλέον, με τα λόγια του Δημάρχου του Παρισιού κ. Bertrand Delanoe κατά τα εγκαίνια: ".... Σήμερα είναι μία μαγική ημέρα… καλώς ήλθατε εσείς οι Έλληνες για να μας παρουσιάσετε τα βυζαντινά κειμήλια ενός λαού που τον αγαπούμε πάρα πολύ με μία κουλτούρα και με εκθέματα μεγάλης αξίας. Θα μπορέσουμε να μοιραστούμε εξαιρετικές στιγμές μίας κουλτούρας που πλουτίζει την Ευρώπη και όχι μόνο αυτήν αλλά και όλο τον κόσμο …".
Η Ενωμένη Ευρώπη βοηθά χρόνια τώρα τους 2000 περίπου Έλληνες μοναχούς του Αγίου Όρους, με επιδοτήσεις για την συντήρηση των ζωντανών μνημείων της πίστεως. Οι μοναχοί ανταποδίδοντας, ανταποκρίνονται στο κάλεσμα της Ευρώπης, εμφανίζουν με τα εκθέματα αυτά την Βυζαντινή τέχνη, με την ελπίδα να παρακινήσουν τον κόσμο για διερεύνηση της πνευματικής αυτής κληροδοσίας των πρώτων χριστιανικών αιώνων.
Η έρευνα της Αληθείας των πραγμάτων, της ζωής, της κτίσεως και τα αίτια και οι λόγοι για τους οποίους υπάρχουν τα όντα και συμβαίνει η ζωή μας από της γεννήσεώς μας έως του θανάτου, είναι το αντικείμενο το οποίο ερευνούν φιλόσοφοι, επιστήμονες, θεολόγοι ανά τους αιώνες από την εποχή των Ίνκας, των Αιγυπτίων, των Ελλήνων, και έως σήμερα των ταπεινών Αγιορειτών μοναχών. Η απάντηση του Αγίου Όρους παρουσιάζεται δια των Βυζαντινών κειμηλίων σήμερα στο Petit Palais.
Το Βυζάντιο ως συνεχιστής της αρχαίας Ελλάδος, κρίκος μεταξύ της  Αρχαίας φιλοσοφίας και του συγχρόνου ευρωπαϊκού πολιτισμού, θέλει να προβληματίσει σήμερα, δείχνοντάς μας δρόμους ζωής τους οποίους εγκαταλείψαμε οι άνθρωποι παρασυρόμενοι από το ψέμα και την υποκρισία των εκπροσώπων της Εκκλησίας του Μεσαίωνα, που ως νέοι φαρισαίοι Σταύρωσαν τον Χριστό για πολλοστή φορά απομακρύνοντας τον λαό από την Πίστη. Η Γαλλική επανάσταση ανέτρεψε μεν τα κακώς κείμενα, τιμωρώντας τους λεγόμενους εκπροσώπους του Θεού και άλλους φορείς εξουσίας, χωρίς όμως να κατευθύνει τον λαό στον δρόμο της χάριτος του Αγίου Πνεύματος, πώς θα μπορούσε άλλωστε; Έκτοτε ο ευρωπαίος, πνευματικά αποπροσανατολισμένος και πιεστικά εξαναγκαζόμενος από την εσωτερική δίψα της ψυχής του για την αναζήτηση του Θεού Πατέρα, περιπλανάται στους παράξενους και ψεύτικους δρόμους των Ινδουιστικών Θρησκειών, του Μωάμεθ, της Αθεΐας, του Σιωνισμού, της Σαϊεντολογίας προσπαθώντας να ξεδιψάσει το είναι του όχι με  Θεό αλλά με υποκατάστατα όπως την επιστήμη, το Χρήμα, την δύναμη και την δόξα, τις καταστροφικές λατρείες-σέκτες, την αμαρτία και τα πάθη, για τους οποίους  ο Μέγας Γάλλος  Πασκάλ είπε: «Ο άνθρωπος είναι πρόθυμος να πιστεύση την οιανδήποτε ανοησία εκτός από την προφανή αλήθεια του Ευαγγελίου για τον απλούστατο λόγο, διότι το ευαγγέλιο μας ζητά να σταυρωθούμε». Ο Δρόμος που παρουσιάζεται με τα εκθέματα είναι ο Αληθινός δρόμος που χάσαμε, της πνευματικής Σταυροαναστάσιμης πορείας προς τον Χριστό.
2) Τα κειμήλια ως αντικείμενα τέχνης και φορείς της χάριτος.
-Θα τα χαρακτηρίζαμε ως το τραγούδι της εν’ Χριστώ Αναστασίμου Ζωής των μοναχών και της αγαπητικής των σχέσεως με τον Θεό, όπως περιγράφεται από τον Σύγχρονο Αγιορείτη μοναχό Άγιο Νικόδημο: «Μεγάλην ηδονήν», σημειώνει ο όσιος «προξενούσιν εις τον νουν οι λόγοι των κτισμάτων διότι αυτός βλέπων δί’ ενός βλέμματος όλην την νοητήν και αισθητήν κτίσιν... και στοχαζόμενος ότι τα εδημιούργησεν εκ τον μη όντος εις το είναι ο Θεός με ένα τον μοναχόν λόγον... θαυμάζει και απορεί πώς δια μίας τον μόνης θελήσεως τα έκτισεν... Θαυμάζει και εκπλήττεται... Αναλόγως δε τον θαυμασμού τούτου και της εκπλήξεως χαίρει ο νούς μετ’ ανυπερβλήτου χαράς, ότι έχει τοιούτον Θεόν και Δεσπότην, ο οποίος εποίησε μετά τόσης ευκολίας τοιαύτα ωραία, τοιαύτα σοφά, τοιαύτα μεγάλα και θαυμαστά πράγματα και παρακινείται να λέγη και αυτός μετά του Δαβίδ προς τον Θεόν «Εξομολογήσομαι σοί, ότι φοβερώς εθαυμαστώθης· θαυμάσια τα έργα σου και η ψυχή μου γινώσκει σφόδρα» (Συμβουλευτικόν Εγχειρίδιον).
-Τα κειμήλια, όπως ανέφερε και ο Οικουμενικός Πατριάρχης  στην εναρκτήρια ομιλία της εκθέσεως, θα τα χαρακτηρίζαμε και σαν το άρωμα της Φωτός της Αναστάσεως που ανακουφίζει και παρηγορεί τον άνθρωπο, ο οποίος απελπισμένα κουρασμένος ψάχνει λόγο για να ζεί, αναζητά την απάντηση στο ερώτημα για το εφήμερό του κόσμου που βλέπει γύρο του όπως πολύ χαρακτηριστικά περιγράφει ο ορθόδοξος σύγχρονος θεολόγος π Ιουστίνος «... Χωρίς αυτήν την αλήθεια της Αναστάσεως, ο κόσμος μας είναι μόνο μία χαώδης έκθεση ανοησιών που προκαλούν απέχθεια.»
 
3) Η σύλληψη της ιδέας και τα πρώτα βήματα του 2007
γιά την υλοποίησή της.
Το Ελληνικό υπουργείο εξωτερικών ξεκινώντας από την αρχή του έτους 2007 με ανταλλαγές επιστολών έκανε γνωστό το αίτημά του για την πραγματοποίηση της παρούσας έκθεσης. Μετά από αλλεπάλληλες επιστολές στις οποίες φαίνεται η επιφύλαξη των Μοναχών για τα Ιερά κειμήλια σχετικά με το αν πρέπει να εξέλθουν του Αγίου Όρους, την ασφάλειά των και την νομική κατοχύρωση της ιδιοκτησίας κειμηλίων των Ιερών Μονών, αποφασίζεται τελικά η αποστολή των κειμηλίων και προγραμματίζεται η σημερινή ημερομηνία  9.4.2009.
Στην πρώτη επιστολή της το έτος 2007 η Έλλην υπουργός εξωτερικών κα. Ντόρα Μπακογιάννη αναφέρει την πρόθεση της Ελληνικής Κυβερνήσεως και του Υπουργείου εξωτερικών στο να συνθέσει την διεθνή εικόνα της χώρας με το μήνυμα και την πνευματική παράδοση του Αγίου Όρους παροτρύνοντας την Ιερά Κοινότητα να συμφωνήσει με την διοργάνωση. Η θετική ανταπόκριση του Αγίου Όρους σε αυτή την επιστολή ήρθε από την ομόφωνη απάντηση της «Εκτάκτου Διπλής Ιεράς συνάξεως ΡΞΖ» του Αγίου Όρους στις 9.10.2007 και δρομολόγησε την επιλογή και αποστολή των ιερών κειμηλίων. Κειμήλια που από σήμερα βρίσκονται στην εγκαινιαζόμενη έκθεση υπό τον τίτλο «Ο Άθως και η Βυζαντινή Αυτοκρατορία – Θησαυροί του Αγίου Όρους» στον εκθεσιακό χώρο του Petit Palais (Μικρό παλάτι).
Από την πλευρά της Ελληνικής πολιτείας ορίστηκε ως πρόεδρος της οργανωτικής επιτροπής ο κ. Απόστολος Μπότσος, και από την πλευρά του Αγίου Όρους ο μοναχός Νικόδημος αντιπρόσωπος της Ι.Μ. Αγίου Παύλου και ο Ιερμ. Ιωάννης ως γραμματεύς, δίκαιός της Ι. Σκήτης της Αγίας Άννης. Όλοι οι σχετικοί  φορείς βοήθησαν σε αυτή την μεγάλη προσπάθεια, όπως η πολιτική Διοίκηση, το Ύπ. Πολιτισμού, η αρχαιολογία.
Με την συνεργασία των Ιερών Μονών, που είναι και οι ιδιοκτήτες των κειμηλίων, και της 10ης Εφορείας Βυζαντινών αρχαιοτήτων επιλέχτηκαν 181 κειμήλια τα αντιπροσωπευτικότερα από τον πολυπληθή αριθμό που διαθέτει το Άγιο Όρος.
 
4) Η Μετακίνηση των κειμηλίων και η αποστολή των Αγιορειτών
 
Η μεταφορά των κειμηλί          ων του Αγίου Όρους περιγράφεται αναλυτικά από την κά Γιώτα Μυρτσιώτη. (εφημερίς Καθημερινή 16.4.2009)
«Άρωμα Βυζαντίου από το Άγιο Όρος έφθασε στο Παρίσι.
Μία άριστα οργανωμένη επιχείρηση στην οποία πήραν μέρος πλοία, φορτηγά, αεροπλάνα και αστυνομικές δυνάμεις στήθηκε για τη μεγάλη έξοδο κειμηλίων του ορθόδοξου μοναχισμού από την Ελλάδα. Δέκα ημέρες διήρκεσε η αερομεταφορά των εκατόν ογδόντα θησαυρών του Αγίου Όρους που εξήλθαν από το Περιβόλι της Παναγίας με άκρα μυστικότητα την Κυριακή της 22ας Μαρτίου για να ξεκινήσουν το κοσμικό τους ταξίδι τους προς την Πόλη του Φωτός....
Η προετοιμασία της μεγάλης εξόδου είχε αρχίσει νωρίς στα δέκα μοναστήρια που συμμετέχουν στην έκθεση. Οι Αγιορείτες πατέρες με τη βοήθεια της εταιρείας μεταφορών «κλείδωσαν» σε κιβώτια τα ιερά τους αντικείμενα και με τη συνοδεία αστυνομικής δύναμης τα μετέφεραν στο λιμάνι της Δάφνης - τον πρώτο σταθμό της επιχείρησης μεταξύ Χερσονήσου του Αθω-Αθήνας-Παρισιού. Ναυλωμένο καράβι έβγαλε εκτός Όρους το πολύτιμο υλικό, το οποίο μεταφέρθηκε οδικώς στην Αθήνα και από το πρωί της Δευτέρας άρχισε το τρίτο μέρος της επιχείρησης αερομεταφοράς που ολοκληρώθηκε σταδιακά με πέντε συνολικά αποστολές.
Ισάριθμα ναυλωμένα αεροσκάφη πετούσαν κατά τη διάρκεια της περασμένης εβδομάδας από το αεροδρόμιο «Έλ. Βενιζέλος» προς τη γαλλική πρωτεύουσα αποκλειστικά για τα ιερά κειμήλια του ορθόδοξου μοναχισμού. Τους θησαυρούς συνόδευαν εκτός από τους αρχαιολόγους και τους ερευνητές ένας αντιπρόσωπος του Αγίου Όρους, υπεύθυνος για την ασφαλή παράδοση των ιερών κειμηλίων στον χώρο, όπου θα φιλοξενηθούν επί δύο μήνες.
Την περασμένη Παρασκευή πραγματοποιήθηκε και η τελευταία αποστολή της επιχείρησης, η κατάληξη της οποίας αναμένεται τη μεθεπόμενη Πέμπτη στη γαλλική πρωτεύουσα όπου μοναχοί του Άθω, μακριά από την κατάνυξη των μοναστηριών, θα μεταφέρουν το άρωμα Βυζαντίου. Αγιορείτικες ψαλμωδίες από μία χορωδία με τους καλύτερους ψάλτες της Αθωνικής Πολιτείας θα πλημμυρίσουν το Petit Palais κατά τη μεγαλοπρεπή τελετή των εγκαινίων μίας έκθεσης για την οποία στήθηκε η μεγαλύτερη επιχείρηση εξόδου κειμηλίων από την Ελλάδα…».
 
 Την αποστολή με σκοπό την παρουσία του Αγίου Όρους στα εγκαίνια της εκθέσεως την αποτελούσαν 16 πατέρες. Οι αντιπρόσωποι των Ι. Μονών Βατοπαιδίου γ. Βαρνάβας, Ιβήρων γ. Αντώνιος, Χιλιανδαρίου γ. Ιουστίνος, Παντοκράτορος γ. Επιφάνιος, Σιμωνόπετρας γ. Ιερόνυμος, Αγίου Παύλου γ. Νικόδημος, Ξενοφώντος γ. Ιωσήφ, Γρηγορίου γ. Φώτιος, Εσφιγμένου γ. Γαβριήλ. Επίσης συμετείχαν και οι πατέρες π. Αθανάσιος από την Ι.Μ. Ιβήρων, π. Γαβριήλ από την Ι.Μ. Διονυσίου, π. Αντίπας από Καρυές, π. Δαμασκηνός από ν. Σκήτη, π. Ιωσήφ από Βίγλα, π. Μακάριος από Ι.Μ. Σίμωνος Πέτρας, και ο γράφων μ. Πρόδρομος από την Ι.Μ. Γρηγορίου εργαζόμενος στην γραμματεία της Ι. Κοινότητος.
Η αποστολή ξεκίνησε την Τετάρτη  της έκτης εβδομάδος των νηστειών της μέγ. Τεσσαρακοστής 26.3.2009 στις 7:45 από το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης με πτήση για Παρίσι μέσω Αθήνας. Στο αεροδρόμιο Ντέ Γκώλ μετά τις 1:00 το μεσημέρι όπου φτάσαμε μας περίμεναν δύο αυτοκίνητα για να μας μεταφέρουν καθ’ όλη την διάρκεια της παραμονής μας, ο καιρός ήταν ανοιξιάτικος.
Μετά την εγκατάστασή μας στο ξενοδοχείο Πλάζα Ελιζέε κοντά στην «αψίδα του Θριάμβου» επισκεφτήκαμε την «Παναγία των Παρισίων», και το απόγευμα στις 5:30 τον Οικουμενικό πατριάρχη στον Άγιο Στέφανο στο κτήριο της μητροπόλεως.  Ο Οίκ. Πατριάρχης με πολύ χαρά μας ευχήθηκε, όπως και ο ευγενικότατος μητροπολίτης Γαλλίας κ. Εμμανουήλ.
Η επομένη ημέρα ξεκίνησε με την αξέχαστη ξενάγηση στο μουσείο του Λούβρου, με τον εξαίρετο ξεναγό κ. Μίχ. Κακούρο, ειδικό καθηγητή του πaν. της Σορβόννης στον τομέα των παλαιογραφίας «Ecole Pratique». Ακολούθησε η επισκεψή μας στο μουσείο ειρήνης οπού η λέξη «Ειρήνη» επαναλαμβάνεται σε όλες τις γλώσσες του κόσμου δίπλα στον πύργο Άϊφελ, το πρόγραμμα συνεχίστηκε με μία πρώτη επίσκεψη στο Petit Palais.» οπού μας περίμενε η κa. Αν. Τούρτα για να μας παρουσιάση την έκθεση.
 
 
5) Οι Συντελεστές της εκθέσεως
Η μουσειολογική σύλληψη της εκθέσεως οφείλεται στην Δρ. Αναστασία Τούρτα, Διευθύντρια του Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού της Θεσσαλονίκης, που και μας ξενάγησε στον 1000 τετραγωνικών χώρο που καταλαμβάνει. Τη μουσειογραφική πρόταση συνέταξε η ομάδα του Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού υπό την εποπτεία της κάς Τούρτα, σε συνεργασία με την 10η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων.
Την εφαρμογή της ανέλαβε το γαλλικό μουσείο με σκηνογράφο την κα. Λορέττα Γαΐτη. Η κα. Τούρτα αναφέρθηκε στη διάρθρωση της έκθεσης σε τέσσερις ενότητες, ξεκινώντας από το αρχαιοελληνικό παρελθόν του Αγίου Όρους, συνεχίζοντας με τον μοναχισμό προ του Αγίου Αθανασίου, την περίοδο μετά την έλευσή του που χαρακτηρίστηκε από κοινοβιακό μοναχισμό και καινοτόμες εφαρμογές (καλλιέργειες, ύδρευση) και καταλήγοντας με την επιβίωση του μοναχισμού μετά την Άλωση.
Μάς είπε ότι η έκθεση θα πλαισιωθεί με μία σειρά παράλληλων εκδηλώσεων στο Petit Palais, που έχουν προγραμματιστεί με πρωτοβουλία της ελληνικής πλευράς και περιλαμβάνουν δράσεις επιστημονικού, εκπαιδευτικού και καλλιτεχνικού χαρακτήρα. Μέσα στον Απριλίο θα πραγματοποιηθεί ημερίδα στην οποία θα λάβουν μέρος μαθητές από ελληνικά και γαλλικά σχολεία με θέμα: «Ο βυζαντινός πολιτισμός και η επίδρασή του στον ανατολικό και το δυτικό κόσμο». Την έκθεση προγραμματίζεται να επισκεφτούν πολλοί μαθητές που ευκολύνονται λόγω των αργιών του Πάσχα.
Από τις 3 - 6 Ιουνίου θα γίνει εργαστήριο αγιογραφίας για ενήλικες και παιδιά από τον Αγιορείτη μοναχό Λουκά Ξενοφωντινό.
Στις 13 Ιουνίου προγραμματίζεται επιστημονική ημερίδα με θέμα: «Άγιον Όρος - Βυζαντινή Αυτοκρατορία». Στην ημερίδα θα λάβουν μέρος γάλλοι και έλληνες ειδικοί. Θα συζητηθούν θέματα που έχουν σχέση με το βυζαντινό πολιτισμό, τα αρχεία του Αγίου Όρους, που έχει εκδόσει ομάδα γάλλων επιστημόνων και το σύγχρονο καθεστώς του Αγίου Όρους. Κατά τη διάρκεια της έκθεσης θα προβάλλεται επίσης ντοκιμαντέρ για το Άγιο Όρος.
 
6) Τα πιο σημαντικά εκθέματα.
(Επισυνάπτονται φωτογραφίες)
Ανάμεσα στα πολλά σημαντικά εκθέματα ο επισκέπτης της έκθεσης θα έχει την ευκαιρία να δεί:
-Τα Πάτρια από τη Μονή Παντοκράτορος (κώδ. 135), καθώς και αντίγραφο της εικόνος της Παναγίας της Πορταΐτισσας από τη Μονή Ιβήρων.
- Ο Βίος του Αγίου Αθανασίου, χειρόγραφό του Πρωτάτου (κώδ. 40, 13ος αί.) καθώς η θέσπιση του πρώτου γενικού κανονισμού του Αγίου Όρους, με τον οποίο εγκαθιδρύεται η κοινή διοίκηση του Άθωνα, είναι γνωστός ως Τράγος του Ιωάννη Τσιμισκή (972).
Το έγγραφο αυτό εκτίθεται σε αντίγραφο του 1096 από τη Μονή Ιβήρων, πάνω στο οποίο υπάρχει και το Τυπικό του Κωνσταντίνου Μονομάχου (1048).
-Το ψαλτήρι (κώδ. 61) του 9ου αιώνα από τη Μονή Παντοκράτορος, μία σειρά χειρογράφων του 10ου αί. από τη Μονή Ιβήρων, όπως οι Λόγοι του Γρηγορίου Θεολόγου (κώδ. 27) και τα τετραευάγγελα κώδ. 56 και κώδ. 1387 καθώς και από τη Μονή Διονυσίου το τετραευάγγελο κώδ. 588 και το Ευαγγελιστάριο κώδ. 21 αποτελούν σημαντικά εκθέματα της συγκεκριμένης ενότητας αλλά και γενικότερα της βυζαντινής τέχνης.
Το Χρυσόβουλο του Ανδρονίκου Β/ Παλαιολόγου (1301) από τη Μονή Βατοπεδίου, ο επιτάφιος του 14ου αιώνα δωρεά του Ιωάννη Στ’ Κατακουζηνού στη Μονή Βατοπεδίου. Δύο εικόνες που αποδίδονται στον Θεσσαλονικέα ζωγράφο Μανουήλ Πανσέληνο (Μακεδονική Σχολή), η τέχνη του οποίου επηρέασε σύγχρονους και μεταγενέστερους ζωγράφους, μέχρι τον 18ο αιώνα. Ο ίδιος ζωγράφισε και την κοινή εκκλησία όλων των μοναχών, το Πρωτάτο στις Καρυές, το διοικητικό κέντρο της μοναστικής κοινότητας. Η εικόνα του Αποστόλου Πέτρου (12ος αί.) από το Πρωτάτο, το σπάραγμα της τοιχογραφίας με τον «Ασπασμό Πέτρου και Παύλου» (12ος αί.)
-Δύο σημαντικά έγγραφα: το ένα, του 1451 του σουλτάνου Μωάμεθ Β΄ του Πορθητή, γραμμένο στην ελληνική γλώσσα, που διασφαλίζει προνόμια της Μονής Αγίου Παύλου και το άλλο, το Ψήφισμα της Ιεράς Σύναξης των αγιορειτών το 1913 στο Πρωτάτο, που σηματοδοτεί την ενσωμάτωση του Αγίου Όρους στο ελληνικό κράτος.
Στο κέντρο της εκθέσεως έχει δημιουργηθεί με εικόνες και δύο αναλόγια (ως χωροί) ένα ομοίωμα μικρού παρεκκλησίου, που φανερώνει ότι τα κειμήλια είναι εν χρήσει λειτουργικά αντικείμενα της ορθοδόξου λατρείας.
 
 
7) Τα εγκαίνια και οι απόψεις των επισήμων φορέων.
Τα εγκαίνια προγραμματίστηκαν το απόγευμα της Πέμπτης προ των Βαϊων 9 Απριλίου 2009 (Μ. Πέμπτη για τους γάλλους Ρωμαιοκαθολικούς) στις 5.30. Η Προσέλευση του κόσμου ήταν συγκινητική.
Ο Δήμαρχος του Παρισιού Bertrand Delano από την πλευρά της Γαλλικής κυβερνήσεως, η κα. Ύπ. εξωτερικών κά Ντ. Μπακογιάννη από την πλευρά της Έλ. Κυβερνήσεως και ο Οίκ. Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος από την πλευρά του Άγ. Όρους εκφώνησαν τους εναρκτηρίους λόγους. Επίσης στην εκδήλωση παρίστατο και ο Πρωθυπουργός της Ελλάδος καθώς και άλλοι επίσημοι φορείς.
Ο Δήμαρχος του Παρισιού είπε τα παρακάτω λίγα και περιεκτικά λόγια άνευ κειμένου λόγω του ότι αντιμετώπισε έκτακτο και σοβαρό πρόβλημα υγείας τα οποία εξ ακοής παραθέτουμε.
«…Χαιρετίζουμε την ελληνική Αποστολή και την κουλτούρα που έρχεται για πρώτη φορά στην Ευρώπη και ίσως πρώτη φορά στο κόσμο. Θα μοιραστούν η Ευρώπη και ο κόσμος μία τέτοια κουλτούρα και πλούτο πολιτισμού και που έχουν δημιουργήσει από τα πολύ παλιά χρόνια οι ορθόδοξοι μοναχοί  για να την διεφύλαξαν.
Σήμερα είναι μία μαγική ημέρα και αν και έχω ένα πλευρό σπασμένο, με σοβαρό πρόβλημα υγείας, μπόρεσα να παρευρεθώ και να σάς ευχηθώ καλώς ήρθατε εσείς οι Έλληνες για να μας παρουσιάσετε τα βυζαντινά κειμήλια ενός λαού που τον αγαπούμε πάρα πολύ με μία κουλτούρα και με εκθέματα μεγάλης αξίας. Θα μπορέσουμε να μοιραστούμε εξαιρετικές στιγμές μίας κουλτούρας που πλουτίζει την Ευρώπη και όχι μόνο αυτήν αλλά και όλο τον κόσμο και επιτρέπεται  για πρώτη φορά να παρουσιαστούν σε πρώτη παγκόσμια προβολή στο Παρίσι.
Το αποτέλεσμα μίας όμορφης συνεργασίας των υπουργών της Ελλάδος και της Εκκλησίας είναι το σημερινό άνοιγμα αυτής της εκθέσεως στην Ευρώπη εδώ στο Palai, είμαστε παρά πολύ περήφανοι γι’ αυτό. Αυτή η έκθεση είναι και σύμβολο της πίστης και ταυτόχρονα … είναι μία πάρα πολύ υψηλής κλάσεως κουλτούρα και μας μεταδίδει την αναγέννηση. Ήμουν πριν από λίγες  ημέρες σε μία ημερίδα όπου όλος ο κόσμος εκεί μαζεύτηκαν όλοι μαζί και συζητήσαμε το πώς θα πορευτούμε στο 21ο αιώνα. Όλοι, οι προσωπικότητες και οι εκπρόσωποι της εκκλησίας ψάχνουμε για το σύνολο των απαντήσεων και των νοημάτων στον 21 αιώνα και που παίρνουμε από αυτή την έκθεση, Όταν αυτά τα κειμήλια μιλούν όταν οι κουλτούρες κληρονομούνται και παρουσιάζονται και όταν μοιράζονται είμαι σίγουρος ότι μπορούμε τότε μαζί να κάνουμε ένα μέλλον ικανό για όλους μας. Θέλουμε να αναδείξουμε αυτό που κληρονομήσαμε, την τιμή μας και την φιλία μας.
Επιθυμώ να αφιερώσω αυτή την έκθεση στην πορεία που αναζητά ο 21ος αιώνας, μας χρειάζονται σχέδια , μας χρειάζονται φόρουμ για το δέσιμο των παραδόσεων του κάθε λαού, επιβάλλεται. Είμαι σίγουρος γι’ αυτή την χειρονομία που κάνουμε σε αυτό το επιχείρημα. Επιθυμώ να ευχαριστήσω τον κ Πρωθυπουργό, τον Πατριάρχη και τους άλλους φορείς που μας έκαναν την μεγάλη τιμή να είναι μαζί μας απόψε…»
 
Υπ. Εξ. κά Ντορα Μπακογιάννη είπε:
«.... Είμαι ευτυχής που βρίσκομαι σήμερα εδώ, ανάμεσά σας, επ’ ευκαιρία των εγκαινίων της Έκθεσης «Ο Άθως και η Βυζαντινή Αυτοκρατορία – Θησαυροί του Αγίου Όρους».  
Θα ήθελα να ευχαριστήσω όλους εσάς για την παρουσία σας σε αυτήν την ιδιαίτερα σημαντική εκδήλωση, καθώς είναι η πρώτη φορά που κειμήλια και θησαυροί της Αθωνικής Πολιτείας εκτίθενται εκτός των συνόρων της Ελλάδος, δίνοντας έτσι σε όλους τους ευρωπαίους πολίτες την ευκαιρία να επισκεφθούν μία πραγματικά μοναδική Έκθεση. Χαίρομαι, δέ, ιδιαίτερα που ή  Έκθεση αυτή φιλοξενείται στην Γαλλία καί, συγκεκριμένα, στο επιβλητικό περιβάλλον του Petit Palais.
 
Αισθάνομαι, όμως, την ανάγκη να ευχαριστήσω και όσους δούλεψαν ώστε να επιτευχθεί ο στόχος μας: 
Τον δήμαρχο της πόλης των Παρισίων και φίλο, Bertrand Delanoe. 
Τη διεύθυνση του Petit Palais για τη φιλοξενία της Έκθεσης στις αίθουσές του. 
Την Ιερά Κοινότητα και τις Μονές του Αγίου Όρους που με προθυμία συνεργάστηκαν αδιάλειπτα μαζί μας και μας εμπιστεύτηκαν τα ιστορικά τους κειμήλια καί, βεβαίως, τον Οικουμενικό Πατριάρχη πού, ως κανονικός επίσκοπός του Αγίου Όρους, δέχθηκε να τιμήσει με την παρουσία του την Έκθεση. 
Οι επισκέπτες θα έχουν την δυνατότητα να θαυμάσουν πολύτιμα κειμήλια της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, τα οποία διασώζονται στις Μονές της Αθωνικής Πολιτείας, εξήντα εκ των οποίων δεν έχουν ποτέ μέχρι σήμερα εκτεθεί εκτός αυτής. 
Οι θησαυροί που εκτίθενται δεν αποτελούν μόνον κειμήλια αμύθητης καλλιτεχνικής αξίας, αλλά επίσης λειτουργικά και ιερά αντικείμενα του μοναδικού αυτού μοναστηριακού κόσμου, που έχει διατηρήσει αναλλοίωτο μέχρι τις μέρες μας το μακραίωνο τελετουργικό και το βαθύ μήνυμα της Ορθόδοξης Εκκλησίας. 
Αξίζει να επισημανθεί ιδιαίτερα το γεγονός ότι ένας μεγάλος αριθμός κειμηλίων βγαίνουν «εκτός των τειχών» του Αγίου Όρους και είναι στην διάθεση του κοινού, ανδρών και γυναικών. Πρόκειται για μία ξεχωριστή ευκαιρία, ειδικά για τις δεύτερες, δεδομένου ότι δεν έχουν τη δυνατότητα να επισκεφτούν το Άγιο Όρος. 
Ταυτόχρονα, η Έκθεση φωτίζει σημαντικές πτυχές της πνευματικής ζωής της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας και αναδεικνύει τους στενούς δεσμούς που διατηρούσε η Αυτοκρατορία με τον ιερό αυτό Τόπο. Η επιλογή των εκθεμάτων στηρίχτηκε στην άμεση σχέση τους με τη βυζαντινή εξουσία, καθώς αποτελούν, ως επί το πλείστον, αυτοκρατορικά δώρα.  
Άλλωστε, η Βυζαντινή Αυτοκρατορία ήταν εκείνη που ενδυνάμωσε και διεύρυνε τον ιστορικό ρόλο του Αγίου Όρους ως θεματοφύλακα των ελληνo-βυζαντινών λατρευτικών παραδόσεων και αξιών. Οι θησαυροί που σήμερα εκτίθενται εδώ αποτελούν μέρος του ευρωπαϊκού πολιτισμού και αναπόσπαστο κομμάτι της ιστορίας της γηραιάς ηπείρου. 
Πίστεψα από την πρώτη στιγμή στη σημασία της Έκθεσης αυτής και αισθάνομαι ξεχωριστή χαρά που τρία χρόνια σκληρής δουλειάς παίρνουν σάρκα και οστά με την παρουσίαση αυτών των εκθεμάτων. 
Η πρωτότυπη θεματολογία της Έκθεσης και η μοναδικότητα των εκθεμάτων που παρουσιάζονται, την καθιστούν αναμφίβολα ένα διεθνές πολιτιστικό γεγονός πρώτου μεγέθους. Σε ανταπόδοση, η Αθήνα θα φιλοξενήσει, από τον Οκτώβριο του 2010, την Έκθεση “Paris 1900, Art Nouveau et Modernisme” που συνδιοργανώνουν το μουσείο Petit Palais και η Εθνική μας Πινακοθήκη. Η πολύπλευρη συνεργασία της Ελλάδος και της Γαλλίας αναδεικνύει, για ακόμη μία φορά, τους ισχυρούς δεσμούς που συνδέουν τις δύο χώρες μας. Το Παρίσι, ως μητρόπολη του πνεύματος και των τεχνών, είναι το κατάλληλο μέρος για αυτήν την Έκθεση που ελπίζω όλοι να απολαύσετε.  
Σάς ευχαριστώ πολύ. »
 
Ο Οικουμένικός Πατριάρχης είπε:
«Εξοχώτατοι και διακεκριμένοι παρόντες,
Με την ιδιότητα του Επισκόπου του Αγίου Όρους, που είναι ο εκάστοτε Οικουμενικός Πατριάρχης, παριστάμεθα εις την τελετήν των εγκαινίων της Εκθέσεως «
Le Mont Athos et l Empire Byzantine -Trésors de la Sainte Montagne
».
Εκφράζομεν την μεγάλην χαράν και ικανοποίησίν μας διότι η εν τη Δύσει «Πόλις του φωτός» ήνοιξε διάπλατα τας πύλας και τα παράθυρά της δια να εισέλθη φως εκ της Ανατολής, το φως της βυζαντινής, της ελληνορθοδόξου, παραδόσεως, η οποία βιούται υποδειγματικώς περισσότερον από μίαν χιλιετίαν ήδη, αδιακόπως, εις την μοναχικήν Χερσόνησον του Άθωνος.
Οι αοίδιμοι Βυζαντινοί Αυτοκράτορες, υπογράφοντες πάντοτε «εν Χριστώ τω Θεώ πιστός Βασιλεύς και Αυτοκράτωρ των Ρωμαίων», είχον βαθυτάτην την βεβαιότητα ότι ήσαν υπόχρεοι να ενισχύουν παντί τρόπω την χριστιανικήν ζωήν και πνευματικήν καλλιέργειαν των πολιτών των. Μέρος αυτής της υποχρεώσεώς των ήτο η υποστήριξις και ενίσχυσις κατά πάντα και της εν Αγίω Όρει ιδιοτύπου μοναχικής Πολιτείας. Ούτω και θεσμικώς και νομικώς την διησφάλισαν και περιεθρίγκωσαν, και οικονομικώς την ενίσχυσαν, και με μοναδικά και τιμαλφέστατα κειμήλια την κατεπλούτισαν, και την οικουμενικότητα του πνεύματος της Χριστιανικής Αυτοκρατορίας εν αυτή κατέδειξαν, επιτρέποντες την εγκατάστασιν εν Αγίω Όρει μοναχών διαφόρων εθνικοτήτων.
       Με την πάροδον των αιώνων, αι μυριάδες των μοναχών οι οποίοι ήνυσαν τον ασκητικόν δίαυλον εις τα διάφορα αγιορειτικά σκηνώματα, Μονάς, Σκήτας, Κελλία και Ερημητήρια, πρώτον δια της ασκήσεώς των, της προσευχής και της εμπράκτου εφαρμογής εις την ζωήν των της πληρότητος του Ευαγγελίου, και κατόπιν δια της μελέτης, της τέχνης, του «εργοχείρου» των, παρήγαγον πολιτισμόν υπερβαίνοντα το πρόσκαιρον του αιώνος τούτου. Ένα πολιτισμόν αναφερόμενον περισσότερον εις την «άνω πόλιν», την «μέλλουσαν», και την εκείνης ευμορφίαν, αρμονίαν και λαμπρότητα! Μικρά στοιχεία εκφράσεως του υπερκοσμίου αυτού πολιτισμού και δείγματα της ανατολικής, της ορθοδόξου κατανοήσεως των καιρίων της ζωής, είναι τα κειμήλια, τα οποία, με την ευλογίαν της εν Κωνσταντινουπόλει Μητρός Αγίας του Χριστού Μεγάλης Εκκλησίας, η Ιερά Κοινότης του Άθω λιτανεύει εν τη Εσπερία και εκθέτει από σήμερον ενταύθα, εις τους φιλοξένους τούτους χώρους.
      Ακραδάντως πιστεύομεν ότι η παρούσα λιτάνευσις των ιερών και οσίων της Αγιορειτικής ζωής έχει να είπη ουκ ολίγα εις τον σημερινόν άνθρωπον, μάλιστα εις τας ημέρας ταύτας της συγχύσεως και της οικονομικής και ηθικής κρίσεως και αβεβαιότητος. Πέραν του σχήματος του παρόντος αιώνος και κόσμου, το οποίον «παράγει» (Α’ Κορ. 7, 31), υπάρχουν ωρισμέναι διαχρονικαί σταθεραί, αι οποίαι εκφράζουν ελπίδα, παρηγορίαν, χάριν, φώς, αρμονίαν και «περισσόν ζωής» (πρβλ. Ιωάν. 10, 10). Αυτάς τας ζωηφόρους σταθεράς εκφράζουν τα εκτιθέμενα ιερά κειμήλια, εικόνες, χειρόγραφα και λοιπά, ανάγοντα τον ειλικρινή αναζητητήν «εις ύψος νοητόν», από το οποίον θα δυνηθή να διακρίνη το «απόθετον κάλλος» της αστραπής της θεότητος, η οποία νεκρώνει τον θάνατον, φωτίζει τα σύμπαντα και ανιστά την οικουμένην εις καινότητα ζωής!
      Συγχαίρομεν από καρδίας όλους όσοι είχον την ωραίαν πρωτοβουλίαν της διοργανώσεως της εκθέσεως και όλους όσοι καθ᾿ οιονδήποτε τρόπον συνέβαλον εις την πραγματοποίησιν αυτής. Μεταφέρομεν προς πάντας την ευλογίαν του Αγιωτάτου Οικουμενικού Πατριαρχικού Θρόνου και την αγάπην της Εκκλησίας της Κωνσταντινουπόλεως, και ευχόμεθα προσωπικώς όσα αγαθά και σωτήρια, εν φωτί και χαρά Αναστάσεως!
Επιθυμούμεν όπως ευχαριστήσωμεν ιδιαιτέρως τον Εξοχώτατον Πρωθυπουργόν της Ελλάδος κ. Κωνσταντίνον Καραμανλήν και την Εξοχωτάτην κ. Ντόραν Μπακογιάννη, Υπουργόν Εξωτερικών της Ελλάδος, η οποία είχε την πρωτοβουλίαν της διοργανώσεως της εκθέσεως ταύτης εν συνεργασία μετά του Υπουργείου Πολιτισμού της Ελλάδος.
     Εκφράζομεν ωσαύτως την ευγνωμοσύνην και τας ημετέρας ενθέρμους ευχαριστίας προς τον Δήμαρχον Παρισίων κ.
Bertrand Delanoë, όστις είχε την ευγενή καλωσύνην να οργανώση την έκθεσιν αυτήν  εις το Petit Palais
και να επιβλέψη ομού μετά των υπηρεσιών του Δήμου Παρισίων εις τον  άριστον συντονισμόν και την πραγματοποίησιν του μοναδικού αυτού γεγονότος εις σύντομον σχετικώς χρόνον.
       Δεν λησμονούμεν επίσης τας προσπάθειας του υπευθύνου του εκθεσειακού χώρου του
Petit Palais
, εις τον οποίον διοργανούται η παρούσα έκθεσις.
Εν κατακλείδι, η έκθεσις αύτη των θησαυρών του Αγίου Όρους δεν θα ηδύνατο να πραγματοποιηθή άνευ της συνδρομής και της αδείας της Ιεράς Κοινότητος του Αγίου Όρους, την οποίαν και ευχαριστούμεν εκ μέσης καρδίας, εκφράζοντες άπαξ έτι προς όλας τας Ιεράς Μονάς του Αγιωνύμου Όρους και προς τους παρόντας εκπροσώπους αυτών τας πατρικάς ημών ευχάς και ευλογίας.»
Κατόπιν ακολούθησε η ξενάγηση των επισήμων από την κά Τούρτα, ενώ η χορωδία των Ιεροψαλτών της αποστολής (π. Αθανάσιος, π. Γαβριήλ, π. Αντύπας, π. Ιωσήφ, π. Δαμασκηνός) έψαλε ύμνους της Θεοτόκου.

 
 
 Μετά τα επιτυχημένα εγκαίνια της εκθέσεως, γεμάτοι χαρά για την ανταπόκριση του κόσμου και ευχάριστη κούραση, επιβιβαστήκαμε στο πλοιάριο για βόλτα στον ποταμό Σικουάνα, ώστε να δούμε και να φωτογραφίσουμε την πόλη και τα κυριότερα αξιοθέατα, πάντα με ξεναγό τον κ. Κακούρο και την σύζυγό του. Το πλοίο επί μία ώρα περίπου έπλεε κατά μήκος του ποταμού που διασχίζει την πόλη του Παρισίου ξεκινώντας από τον Πύργο του Άιφελ έως το νησάκι όπου βρίσκεται η εκκλησία «Παναγία των Παρισίων». Η επόμενη ημέρα κύλησε χαλαρά με περιπάτους στην πόλη, έως ότου με την πτήση της επιστροφής στις 13 το μεσημέρι έκλεισε το ταξίδι μας στην πόλη του Παρισίου.
Στις φωτογραφίες, που βρίσκονται στις ανάλογες δν/σεις του internet στο τέλος, βλέπουμε μία πόλη με ατέλειωτα παραδοσιακά κτήρια, λεωφόρους αποκλειστικά με κυβόλιθο, με όμορφες και αμέτρητες γέφυρες, πολλά πάρκα και ευγενικούς Γάλλους, που δεν βιάζονται, δεν κορνάρουν, σέβονται τον πεζό, και κυκλοφορούν μέσα σε λεωφόρους με ποδήλατα.
 
 
Έχουμε να πάρουμε, έχουν να πάρουν, ας ελπίσουμε ότι η ιδέα της Ενωμένης Ευρώπης να μεταγγίσει τα καλά των λαών που την απαρτίζουν, και να βγούμε όλοι ωφελημένοι.
 
Φωτογραφίες στην δν/ση:
 
  
 
 
8)Χαρακτηριστικές δημοσιεύσεις :
 
Internet: http://www.romfea.gr/index.php·option=com_content&task=view&id=2283&Itemid=2
Το Άγιον Όρος, η Μοναστική Πολιτεία", είναι ο τίτλος του ντοκιμαντέρ που προβλήθηκε χθές σε "αβάν πρεμιέρ"
σέ κεντρικό κινηματογράφο στο Παρίσι.
 Πρόκειται για ένα 55λεπτο ταξίδι στην αγιορείτικη κοινότητα, που άνοιξε τις πύλες της μπροστά στις κάμερες των δύο Γάλλων δημιουργών, Yvon Bertorello και Eddy Vicken.
Το ντοκιμαντέρ έδωσε τη δυνατότητα στο γαλλικό κοινό να γνωρίσει την πνευματική καθημερινότητα των μοναχών, να θαυμάσει την αρχιτεκτονική των μοναστηριακών συγκροτημάτων και την ομορφιά του φυσικού τοπίου, αλλά και να ταξιδέψει στις χριστιανικές ρίζες του ευρωπαϊκού πνεύματος και πολιτισμού.
 Την προβολή παρακολούθησαν μεταξύ άλλων ο πρέσβης της Ελλάδας στη Γαλλία Δημήτριος Παρασκευόπουλος, ο πρέσβης της Κύπρου στη Γαλλία Περικλής Νεάρχου, ο πρώην υφυπουργός Εξωτερικών της Γαλλίας, Alain Vivien, εκπρόσωποι ξένων διπλωματικών Αρχών και χριστιανικών δογμάτων και Εκκλησιών, μέλη της ελληνικής κοινότητας, εκπρόσωποι του καλλιτεχνικού κόσμου, μεταξύ των οποίων και ο γνωστός σκηνοθέτης Jean-Pierre Mocky και πολλοί Γάλλοι δημοσιογράφοι.
 Την πρωτοβουλία για τη διοργάνωση της προβολής είχε το Γραφείο Τύπου της ελληνικής πρεσβείας, εν όψει της μεγάλης έκθεσης για το Άγιον Όρος που θα εγκαινιασθεί στις 9 Απριλίου στο Petit Palais, και θα διαρκέσει έως τις 5 Ιουλίου.
 Η έκθεση φέρει τον τίτλο: "Ο Αθως και η Βυζαντική Αυτοκρατορία - Οι Θησαυροί τους Αγίου Όρους" και ήδη από τον προηγούμενο μήνα μεγάλες αφίσες στις κεντρικές λεωφόρους των Παρισίων προαναγγέλλουν την εκδήλωση.
.
ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ: Η ΗΧΗΡΗ ΛΑΜΨΗ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ
 Για περίπου μισή ώρα, όσο κράτησε δηλαδή η ξενάγηση του Έλληνα πρωθυπουργού κ. Κώστα Καραμανλή στην έκθεση «Αθως και Βυζαντινή Αυτοκρατορία, οι θησαυροί του Αγίου Όρους», το εντυπωσιακό Petit Palais, δημιούργημα μίας κοσμικής, παιχνιδιάρικης περιόδου της γαλλικής Ιστορίας, πλημμύρισε από θρησκευτική κατάνυξη. Υπό τον ήχο βυζαντινών ύμνων, ο πρωθυπουργός, η σύζυγός του Νατάσα, ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαίος, η υπουργός Εξωτερικών κυρία Ντόρα Μπακογιάννη και ο δήμαρχος του Παρισιού Μπερτράν Ντελανοέ περιηγήθηκαν στα ανυπέρβλητης καλλιτεχνικής και ιστορικής αξίας εκθέματα.
Στο σύντομο χαιρετισμό του ο Οικουμενικός Πατριάρχης χαρακτήρισε «τιμή για την Ορθοδοξία να γίνεται η έκθεση σε αυτόν τον υπέροχο χώρο» και έκανε λόγο για «τήν αναγκαιότητα του μηνύματος που στέλνει η Ορθοδοξία σε μία περίοδο ηθικής και οικονομικής κρίσης».
Η ύπ. Εξωτερικών κυρία Μπακογιάννη τόνισε ότι είναι η πρώτη φορά που κειμήλια και θησαυροί της Αθωνικής Πολιτείας εκτίθενται εκτός συνόρων της Ελλάδας καί, όπως ήταν εύλογο, ο κ. Ντελανοέ δήλωσε περήφανος για το Παρίσι που φιλοξενεί αυτήν την έκθεση.
Παρόντες
Μοναχοί, εκπρόσωποι από όλες τις μονές του Αγίου Όρους, εκπρόσωποι όλων των δογμάτων, εξέχοντες παράγοντες του οικονομικού και πολιτικού κόσμου και της ελληνικής κοινότητας στη Γαλλία τίμησαν με την παρουσία τους το διεθνές πολιτιστικό γεγονός που έθεσε σε πρώτο πλάνο την Ορθοδοξία σε μία χώρα που διαχωρίζει εδώ και δεκαετίες με επιτυχία την Εκκλησία από το κράτος. Τα 181 ιερά κειμήλια ανεκτίμητης αξίας που μετακόμισαν από την Αθωνική Πολιτεία στην Πόλη του Φωτός προέρχονταν από όλες τις μονές της χερσονήσου, συμπεριλαμβανομένης και της Μονής Βατοπαιδίου, από όπου και προέρχεται το 50% των θησαυρών.
- Ο μητροπολίτης Γαλλίας κ. Εμμανουήλ δήλωσε ιδιαίτερα συγκινημένος με την παρουσία του Οικουμενικού Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαίου υπογραμμίζοντας τη σημαντικότητα της έκθεσης για την τέχνη και για την πνευματικότητα της Ορθοδοξίας.
- Ο πατέρας Μακάριος από τη Μονή Σίμωνος Πέτρας, ένας από τους επτά Γάλλους μοναχούς του Αγίου Όρους, χαρακτήρισε τη συγκεκριμένη έκθεση ως την καλύτερη έως τώρα, δεδομένου πώς τα εκθέματα επιλέχθηκαν με εξαιρετική προσοχή και με στόχο να αναδείξουν τη σχέση του Βυζαντίου με το Άγιον Όρος. Η επιλογή του Παρισιού δεν είναι τυχαία, σύμφωνα με τον πατέρα Μακάριο, καθώς είναι ο τόπος από όπου ξεκίνησαν οι βυζαντινές σπουδές, ένας τόπος που επιλέχθηκε και στο ευρύτερο πλαίσιο μίας πολύπλευρης συνεργασίας μεταξύ της Ελλάδας και της Γαλλίας. Άλλωστε, όπως δήλωσε η κυρία Μπακογιάννη: «Τρία χρόνια σκληρής δουλειάς παίρνουν σάρκα και οστά με την παρουσίαση αυτών των εκθεμάτων».
Ανταλλαγές πολιτισμού
Ο καινοτόμος δήμαρχος του Παρισιού Μπερτράν Ντελανοέ, ο οποίος και εγκαινίασε την έκθεση, έδειξε μέσω της ομιλίας του να συμμερίζεται και να προωθεί την ελληνογαλλική συμμαχία σε πολιτιστικό επίπεδο. Η Αθήνα άλλωστε σε ανταπόδοση θα φιλοξενήσει από τον Οκτώβριο του 2010 την έκθεση «Paris 1900, Art Nouveau et modernisme» που συνδιοργανώνουν το Μουσείο Petit Palais και η Εθνική μας Πινακοθήκη.
-Η παρουσία των δημιουργών του ντοκιμαντέρ « Άγιο Όρος, Μοναστική Πολιτεία», που προλόγισε προσφάτως την εν λόγω έκθεση, επισφράγισε τη συνεργασία ανάμεσα στη Γαλλία και την Ελλάδα.
Ο σκηνοθέτης Eddy Vicken δήλωσε: «Είναι τόσο απίστευτο να συναντώ εδώ κάποιους από τους μοναχούς με τους οποίους έχω συνυπάρξει σε έναν τόσο μακρινό και ιερό τόπο. Είναι απίστευτο που βρίσκονται τόσα χιλιόμετρα μακριά οι θησαυροί αλλά και αυτοί οι άνθρωποι».
 
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου